Taalproblemen
Bij de meeste kinderen verloopt de taalontwikkeling vanzelf. Er zijn wel verschillen natuurlijk: sommige kinderen hebben eerst vooral aandacht voor de motoriek. Ze willen kunnen staan en lopen en richten zich daarna pas op het spreken. Andere kinderen beginnen al heel vroeg met praten.
Peuterleeftijd
Als het spreken niet vanzelf op gang komt, merk je als ouder dat de communicatie van je kind achter loopt ten opzichte van andere kinderen. Je ziet dat je kind anderen iets duidelijk wil maken, maar het lukt niet om dit via taal te doen. Vaak laten deze kinderen langzaamaan steeds meer frustratie zien, ze worden stil en gaan hun eigen gang of gebruiken hun lijf om iets duidelijk te maken: ze pakken speelgoed af, duwen kinderen weg etc. Ze weten niet hoe ze het anders kunnen doen.
Kleuterleeftijd
Kinderen vanaf 4 jaar met taalproblemen krijgen steeds meer moeite zich te redden in de communicatie met anderen. Het duurt lang voordat het kind kan duidelijk maken wat het bedoelt en andere kinderen haken hierdoor af. Of het kind krijgt snel ruzie, lost problemen vaak fysiek op. Kinderen met taalproblemen hebben moeite om naar verhalen of opdrachten te luisteren: al die taal die gesproken wordt, kunnen ze niet verwerken. Hun hoofd lijkt snel vol te zitten. Deze kinderen vallen in de klas op. Ze hebben moeite om te luisteren naar uitleg in de kring of tijdens een les.
Basisschoolleeftijd
Bij oudere kinderen wordt ook nog regelmatig een TOS. ontdekt. Sommige kinderen redden zich in de kleuterleeftijd maar krijgen problemen in het leren via taal en kunnen hierdoor een achterstand oplopen in hun leerontwikkeling. Zij hebben moeite met het begrijpen van geschreven taal, het onder woorden brengen van wat ze denken/ geleerd hebben, maar ook bijvoorbeeld het leren rekenen.
Heeft u twijfels over de taalontwikkeling van uw kind, neem dan contact op met uw huisarts of Consultatiebureau-arts om dit te bespreken of neem contact op met een logopedist. Door de SNEL test in te vullen krijgt u zicht op de taalontwikkeling van uw kind. Het geeft aan of het zinvol is om logopedische ondersteuning in te schakelen. Bij twijfels of vragen is het altijd goed om te overleggen met een deskundige.
Wat doet de logopedist?
Binnen de behandeling helpen we jonge kinderen om de taal om hen heen beter te leren begrijpen en te gebruiken. Kinderen gebruiken en leren taal via spel en daar sluiten we op aan. Voor kinderen voelt logopedie daarom als spelen, terwijl ze er ongemerkt veel taal van leren. We kijken wat je kind al kan en laten het kind dan stapjes vooruit maken. Bijvoorbeeld door ze langere zinnen te laten maken bij hetzelfde spel: “ik kies de vis” naar “nou kies ik de vis” of “ik heb de vis gekozen”.
Bij oudere kinderen gaan we ook aan de slag met de cognitieve taal. Dit is de taal die je op school leert en in boeken leest. We sluiten ook dan zoveel mogelijk aan op de interesses van het kind. We zoeken naar teksten en boeken die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. We breiden zijn taal verder uit met verschillende werkvormen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een TOS meer moeite hebben met lezen en spellen. Hier zijn we alert op, we werken aan leesplezier en stemmen altijd af met school.
Logopedie op maat
Onze logopedische aanpak sluit aan bij het karakter en de mogelijkheden van je kind. Iedere logopedist in onze praktijk heeft daarnaast haar eigen specialisaties en specifieke kennis en ervaring. Denk bijvoorbeeld aan preverbale logopedie, logopedie bij stotteren, schisis en hardnekkige uitspraakproblemen. Hierdoor bieden we ieder kind die logopedische hulp die hij nodig heeft.