Stotteren
Bij stotteren verlopen de timing en coördinatie van de spraakbewegingen niet goed. Kinderen herhalen dan stukjes van een woord en verlengen de eerste klank. Soms wordt de stem volledig geblokkeerd. Sommige kinderen maken ook bewegingen in hun gezicht of hun hele lijf. Zo proberen ze de woorden er toch goed uit te krijgen.
Stotteren begint meestal tussen de twee en vijf jaar. Bij de meeste kinderen hoort het tijdelijk bij de ontwikkeling en gaat het gelukkig vanzelf over. Ze hebben dan een grote sprong gemaakt in de taal. Hierdoor willen ze ineens veel meer vertellen dan ze aankunnen. De “spreekfabriek” loopt even vast. Na enkele weken heeft het kind de spraak weer vanzelf onder controle.
Kinderen die stotteren hebben een zwakke aanleg voor timing en coördinatie van de spraak. Hun spreekfabriek is niet zo efficiënt. Tijdens het spreken van woorden lopen zij hierdoor sneller vast. Bijvoorbeeld als ze langere zinnen willen maken. Veranderde situaties in het gezin (scheiding, broertje of zusje erbij), hoge eisen die de omgeving of het kind zelf stelt of een hoog spreektempo van het kind of de ouders maken het moeilijker.
Blijft het stotteren enkele weken tot maanden aanwezig en wordt het niet minder dan is het verstandig om hulp in te schakelen.
Vul de Screeningslijst Stotteren in. Hierin komt naar voren of het zinvol is een logopedist/ stottertherapeut te raadplegen.
Wat doet een logopedist/ stotterbehandelaar?
Kleuters
Zonder echt met behandelen te starten kunnen we al heel veel doen voor jou en je kind. Het is fijn als je als ouder weet, wat je kind nodig heeft om makkelijker te praten. We onderzoeken of het al nodig is om te behandelen of dat het stotteren minder wordt met adviezen.
Stotterbehandeling is in sommige gevallen nodig om een kind vloeiend te krijgen. Bij kinderen tot en met 6 jaar werken we samen met ouders aan het bevorderen van de vloeiendheid waarbij ouders worden begeleid tot co-therapeut. Het oefenen gebeurt spelenderwijs en vaak hebben kinderen zelf niet door dat ze aan het oefenen zijn. Dat is de kracht van deze werkwijze. Dagelijks oefenen ouders thuis spelenderwijs of tijdens alledaagse gesprekjes met hun kind. Ouders kunnen zelf een keuze maken uit twee effectieve behandelaanpakken die er zijn voor de behandeling van stotteren in deze leeftijdsgroep: Lidcombe therapie of Restart DCM.
Basisschoolleeftijd
Bij kinderen in de basisschoolleeftijd vanaf 8 jaar verdwijnt het stotteren vaak niet meer helemaal. Op die leeftijd spelen andere factoren een rol die het stotteren beïnvloeden. Gevoelens van boosheid, schaamte en/of negatieve gedachten kunnen het stotteren (tijdelijk) versterken. Sommige kinderen gaan het stotteren en/ of spreeksituaties uit de weg. Op deze leeftijd werken we samen met ouders, maar ook met de leerkracht. Het is belangrijk dat het kind zich vrij voelt om te stotteren in de klas. Het geven van een spreekbeurt over stotteren kan een prettige manier zijn om klasgenootjes te helpen te begrijpen wat stotteren is en hoe ze kunnen reageren. Naast het leren omgaan met het stotteren, kunnen we werken aan het makkelijker stotteren.
Logopedie op maat
Onze logopedische aanpak sluit aan bij het karakter en de mogelijkheden van je kind. Iedere logopedist in onze praktijk heeft daarnaast haar eigen specialisaties en specifieke kennis en ervaring. Denk bijvoorbeeld aan preverbale logopedie, logopedie bij stotteren, schisis en hardnekkige uitspraakproblemen. Hierdoor bieden we ieder kind die logopedische hulp die hij nodig heeft.