Leesproblemen
Kinderen leren altijd als het leuk is. Sommige kinderen voelen echter al snel dat ze niet snel genoeg kunnen lezen op school. Of dat ze meer foutjes maken. Wij laten jouw kind ervaren dat het er niet om gaat hoe snel je leest. We geven jouw kind het plezier in lezen weer terug door hem of haar te laten ervaren waarom we lezen en dat het lezen van boeken en het luisteren naar verhalen gewoonweg heel leuk is. Lezen is communiceren!
Op een aantal momenten kan kortdurende logopedische ondersteuning helpen om jouw kind te ondersteunen in het leren lezen.
Spellingproblemen
Bij kinderen met problemen met lezen en spellen, is er soms sprake van een fonologisch taalprobleem. Deze kinderen hebben moeite talige informatie snel te verwerken en op te roepen waardoor zij problemen ervaren in het geautomatiseerd leren lezen en spellen.
Kleuterleeftijd
Op deze jonge leeftijd ontwikkelen kinderen al hun fonologisch bewustzijn (het besef dat woorden uit kleinere delen/ klanken bestaat). Bovendien herkennen ze langzaamaan steeds meer letters en weten hoe deze klinken: “kijk mam, de ssssssss van Sam”. De meeste kinderen kennen ongeveer 15 letters vóór ze naar groep 3 gaan. Voor sommige kinderen blijven letters echter nog heel lang vreemde tekentjes waar ze niets mee kunnen.
Wat doet een logopedist?
Binnen de logopedie laten we kinderen de letters en klanken spelenderwijs ervaren, hakken en plakken en succeservaringen opdoen.
Groep 3 en 4
Kinderen leren in groep 3, in de periode tot januari alle klank-letterkoppelingen benoemen en toepassen in het lezen en spellen van eenvoudige woorden. Dit gaat in een heel hoog tempo. Sommige kinderen kunnen dit tempo onvoldoende bijbenen en worden erg onzeker of opstandig. Soms is er dan sprake van een fonologisch taalprobleem waardoor de automatisering trager verloopt. Logopedie kan dan ondersteuning bieden.
Wat doet een logopedist?
We gaan op zoek naar een manier om jouw kind weer met plezier in boekjes te laten lezen. Met hulp van jou als ouder, gaan we bij de logopedie en thuis de succeservaringen weer laten toenemen. Snelheid is niet belangrijk, maar plezier in lezen en snappen wat je leest.
Wij gebruiken hiervoor onder andere de volgende methoden/ondersteunende materialen:
Logopedie op maat
Onze logopedische aanpak sluit aan bij het karakter en de mogelijkheden van je kind. Iedere logopedist in onze praktijk heeft daarnaast haar eigen specialisaties en specifieke kennis en ervaring. Denk bijvoorbeeld aan preverbale logopedie, logopedie bij stotteren, schisis en hardnekkige uitspraakproblemen. Hierdoor bieden we ieder kind die logopedische hulp die hij nodig heeft.